اهداف، وظایف و خدمات

اهداف کلی

  • برنامه‌ریزی و سیاستگزاری یکپارچه برای بهبود کیفیت و ارتقاء کمیت کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی دانشکده
  • استاندارد‌سازی کتابخانه‌ها و توسعه خدمات الکترونیکی کتابخانه‌ای در تمام سطوح دانشکده
  • اصلاح نرم افزار کتابخانه و توسعه شیوه‌های دسترسی به اطلاعات علمی از طریق استفاده از منابع دیجیتالی
  • بسط و توسعه ارتباطات و همکاری‌های بین کتابخانه‌ای و اشتراک منابع الکترونیکی در سطح استانی و ملی
  • بستر‌سازی و توسعه زیر ساخت‌های ایجاد کتابخانه دیجیتال

ارزیابی محیط درونی و بیرونی

عوامل بیرونی

  • فرصتها
  • تهدیدها

فرصتها

  • وجود زیر ساخت‌های فنی، و داشتن کتابخانه‌ها و فضاهای مناسب در سطح دانشکده
  • استفاده از تجربیات و روشهای شناخته شده سایر کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی مشابه
  • وجود کتابداران با دانش در سطح کتابخانه‌های دانشگده
  • وجود کنسرسیوم تامین منابع وزارت بهداشت و دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی داخلی و خارجی
  • حمایت مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت متبوع از توسعه کتابخانه دیجیتالی و خدمات اطلاع‌رسانی کتابخانه‌ای

تهدیدها

  • نگرش سنتی به جایگاه کتابخانه‌ها در بین مسئولین
  • تخصیص دیر هنگام و ناکافی منابع مالی
  • مشکلات اداری موجود در بکار‌گیری و یا جابجایی نیروی انسانی متخصص و کار‌آمد
  • عدم وجود ساختار سازمانی مناسب و نبود ساز و کارهای تشکیلاتی مناسب
  • وابستگی سیاستها و برنامه‌ها به سلیقه مسولین
  • بی اعتمادی به قابلیتهای کتابداران

عوامل درونی

 قوتها

 ضعف ها

قوت ها

  • وجود آیتم‌های تاثیرگذار در برنامه پایش عملیاتی در خصوص تصویب آیین‌نامه‌ها، خط‌مشی‌ها و روشهای انجام کار
  • توجه و حمایت مسئولین حوزه معاونت پژوهشی از ایجاد کتابخانه دیجیتال و توسعه خدمات اطلاع‌رسانی کتابخانه‌ای
  • برگزاری کلاسها و کارگاه‌های مختلف با توجه به نیاز آموزشی کتابداران و کاربران
  • وجود کمیته‌ها و کارگروه‌های تخصصی در شورای سیاستگزاری کتابخانه‌ها
  • وجود نیروی انسانی علاقه‌مند ، با تجربه و متخصص در کتابخانه‌های دانشکده
  • وجود انواع منابع دیجیتال و منابع الکترونیکی به روز، سیستم‌های اطلاع‌رسانی گسترده و وب‌سایت کتابخانه مرکزی

ضعفها

  • نبود برنامه‌ریزی مناسب جهت ارزیابی کتابخانه دیجیتال
  • نداشتن طرح یکپارچه و پویا جهت ارتقائ کمی و کیفی سیستم اطلاع‌رسانی و خدمات کتابخانه دیجیتال در سطح دانشکده
  • هدر رفت سرمایه انسانی بدلیل کاهش انگیزه برخی کتابداران بخاطر تبعیض‌های موجود
  • آشنایی ناکافی دانشجویان و اعضای هیات علمی با خدمات قابل دریافت از کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی
  • انجام تغییر در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی بدون در نظر گرفتن اولویت‌ها

اهداف عینی

  • برنامه‌ریزی و سیاستگزاری یکپارچه برای بهبود کیفیت و ارتقاء کمیت کتابخانه دیجیتال در سطح دانشکده
  • تعامل بیشتر با کارگروه‌های تخصصی شورای سیاستگزاری کتابخانه‌ها جهت کشف معضلات و چالشهای کتابخانه دیجیتال
  • تعیین شیوه‌های علمی نیاز‌سنجی جهت استخراج نیاز‌های واقعی کاربران به انواع منابع دیجیتالی
  • انجام طرح تحقیقاتی و تعیین میزان استفاده از منابع الکترونیکی در کتابخانه‌ها به منظور اصلاح فرایندها
  • استاندارد‌سازی کتابخانه‌ها و توسعه خدمات کتابخانه‌ای در تمام سطوح دانشکده
  • ارزشیابی دوره‌ای کتابخانه دیجیتال بر اساس استانداردهای تعیین شده
  • بازبینی و اصلاح دوره‌ای نرم‌افزار کتابخانه و توسعه شیوه‌های دسترسی به اطلاعات علمی از طریق استفاده از منابع دیجیتالی
  • بستر‌سازی و توسعه زیر ساخت‌های ایجاد کتابخانه دیجیتال
  • دیجیتال‌سازی منابع چاپی و اشاعه الکترونیکی آنها بر مبنای قوانین و مقررات
  • گسترش سالنهای قرائت الکترونیکی و توسعه شیوه‌های دسترسی به کتابخانه دیجیتال در سطح کتابخانه‌ها
  • اصلاح و بروزرسانی روشهای سازماندهی اطلاعات و یکپارچه‌سازی آن از طریق مدیریت دانش
  • دسترسی به اطلاعات بیشتر و هم‌افزایی از طریق بسط و توسعه ارتباطات و همکاریهای بین کتابخانه‌ای در سطح استانی و ملی

راهبردها

  • دعوت از افراد با دانش و برجسته در حوزه کتابخانه دیجیتال و حضور در جلسات شورا و کارگروه‌های تخصصی
  • گسترش ارتباط علمی با کارشناسان مجرب وزارتخانه،  استفاده از دانش روز جهت پیاده‌سازی کتابخانه دیجیتال
  • تهیه بروشور، پمفلت، بنر، ارسال ایمیل و سایر روشها در جهت معرفی سامانه منبع یاب به عنوان یکی از ابزارهای موثر در ایجاد کتابخانه دیجیتال
  • رفع اشکال و اصلاح و ساماندهی بخش دیجیتال نرم افزار جامع کتابخانه‌ای پیام مشرق
  • ساماندهی وضعیت تهیه و تامین منابع علمی با تمرکز بر خرید و تهیه منابع دیجیتالی
  • تدوین استانداردهای توسعه انواع خدمات دیجیتال برای کتابخانه‌ها
  • برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی جهت استفاده بیشتر از منابع دیجیتالی
  • مشارکت و عضویت در انواع طرحهای خدمات تحویل مدرک و همکاریهای بین کتابخانه‌ای
  • ارزیابی دوره‌ای کتابخانه دیجیتال و حذف منابعی با هم‌پوشانی زیاد در جهت افزودن منابع مفید و پراستفاده‌تر

وظایف و خدمات

  • فراهم آوری  منابع کتابخانه ای الکترونیکی ، خدمات دسترس پذیری منابع  علمی مورد نیاز پژوهشگران دانشگاه
  • – برگزاری کارگاه های آموزشی  به منظور استفاده بهینه اعضاء هیئت علمي،پژوهشگران، دانشجويان و کارشناسان ازمنابع اطلاعاتي موجود در کتابخانه ديجيتال- اطلاع رسانی و بررسی دسترسی به بانکهای اطلاعاتی- آموزش و رفع اشکال در مورد دسترسی به منابع الکترونیک به صورت فردی( حضوری، مکاتبه ای، تلفنی، نامه اداري)
  • تهیه محتوا و روزآمد سازی وب سایت کتابخانه الکترونیک
  • تهیه فایل راهنما و بروشور به منظور اطلاع رسانی کاربران از منابع و خدمات کتابخانه الکترونیک
  • پیگیری در مدیریت و نظارت بر نرم افزار جامع کتابخانه ای تحت شبکه دانشگاه
  • تدوین خط مشی و آیین نامه­ های لازم در ارتباط با فعالیت­­های کتابخانه الکترونیک و تهیه برنامه­­ های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت.
  • چاپ مقالات دانلودی دانشجویان (با محدودیت تعداد صفحات)

Loading